روايه القلعه المهجوره الفصل الثالث بقلم عبدالرحمن عليوه
روايه القلعه المهجوره الفصل الثاني بقلم عبدالرحمن عليوه
روايه القلعه المهجوره
الفصل الثاني
بقلم عبدالرحمن عليوه
القلعه المهجوره: الفصل الثالث
(لعنه القلعه)
سال محمود مريم قالها اي لعنه القلعه دي ؟؟
قالتله دي لعنه يصاب بها الشخص الذي يدخل القلعه وليس اي شخص بل شخص تختاره الاشباح لتصيبه باللعنه ،،،
قالها هو انا ممكن اتصاب باللعنه دي
ردت عليه مريم فقالت له ؟
لا انهم يريدون ان يحبسوك في هذه الغرفه المظلمه فقط ولكن لم يريدون ان تصيبك اللعنه ...
محمود قالها بصوت مكسور ومتنحي الي الارض يعني خلاص انا مش هطلع من هنا تاني ؟؟؟
قالت له لا اعلم ما تخبيه القلعه من الاسرار ؟
قالها انا عايز اعرف اي هي اللعنه ؟
قالت له مع مرور الوقت سوف تعلم بمفردك .
اختفت مريم مره اخرى وبدأ محمود في فقد الامل تماما..
كان احمد وعلي وخالد يجلسون وراء حائط الغرفه من الخارج منكسرين محطمين علي صديقهم محمود
قال احمد لأصدقائه : خلاص احنا مش هنشوفوا تاني خلاص محمود ضاع مننا ؟
خالد ظل متماسك وقال لهم: لا احنا هنعمل المستحيل واكيد في مليون حل في القلعه المهجوره دي واحنا مش هنطلع من هنا الا ومحمود معانا....
ذهبوا هنا وهناك يبحثون عن اي حل او اي مخرج ظلوا الكثير من الساعات على هذا الحال ... ثم ظهرت الاصوات الغربية والارواح الشريرة مره اخري وكانت هذه المره اكثر غضبا من المره الاخري وقالوا بصوت مخيف قلنااااا لكم لن تخرجواااا من هنااا احيااااء.....
احمد لم يتماسك اعصابه وصرخ في وجوههم وازدادوا غضبا ثم ضربوا خالد وكانه كاد ان يموت
بعد ان هدأ المكان من الأرواح الشريره قرروا مواصلتهم لما بدأوه
وفجأأأه ؟؟.؟؟.
وهم يتجولون في القلعه رأوا ورقه على الارض مكتوب عليها ؟؟
( لقد اقتربتم من لعنه القلعه) .
بدأوا يتسائلوا وما هي لعنه القلعه ؟؟
قال احمد: هو في لعنه اكتر من الي احنا فيها فيها دي ؟؟
قال خالد: اكيد في سر جديد واحنا لازم نعرف اي ده ؟.
قال علي : هنعرف ازاي ؟.
احمد قالهم: لازم ندور علشان نلاقي حل ؟
قرروا الاصدقاء مواصله طريقهم ولا يجعلوا لليأس مكان بينهم لكي يتمكنوا على انقاذ صديقهم محمود والخروج من هذه القلعه المهجوره سالمين ،،،،
بدأوا يتجولوا ويبحثوا هنا وهناك ومر ساعات على هذا الحال ؟؟
جلسوا مره اخري على الأرض التعب حلل اجسادهم ... ومن التعب ذهبوا في النوم دون أن يشعرون ... وعندما استيقظوا في اليوم التالي قرروا مواصله طريقهم.
احمد تحدث لهم وقال: ي جماعة الموضوع كبر وطوووول اوووي.... لغز ورا لغز وسر ورا سر وانا تعبت .....
خالد زعق في احمد وقاله انت مجنون ازاي هنستسلم يعني احنا لازم نكمل لازم نكمل طريقنا للاخر ي احمد ،،
علي قال: احنا ي هنخرج كلنا سوا من هنا ي هنموت ونتدفن كلنا هنااا فاهمين ،،،
بدأوا يتجولون ويبحثون وفجاءه رأي علي شيئا غريبا مكتوبا على حائط وكاد يكون انه لغز جديد ؟.
حاولوا قرائه هذا اللغز لكنهم لم يستطيعوا..
وبعدها شاهدوا شيئا غريبا يظهر ويختفي في نفس الوقت...
بدات الحيره على وجوههم وقالوا من هذا..؟
فجأه هذا الشيء اختفي نهائي...
خالد فالهم: ي جماعة اللغز ده اكيد وراه حاجه كبيره واحنا لازم نقراه ....
ظهرت لهم مريم وقالت لهم الغز بيقول ان اللعنه عباره عن جعل اي شخص يدخل القلعه مجرد تمثالا لا يتحرك ولا يتكلم ابدا...
خالد قالها تمثال يعني اي مش فاهم.؟
قالت له انا وساره صديقتي لعندما دخلنا الي هنا فسلنا في حل هذااللغز
لكن اللغز يقول شيئا اخر..
اللغز يقول ان اللعنه لم تتحرر عنكم الا اذا تمكنتوا من العثور على ( السحر الاسود)....
الذي يوجد في بئر الظلام اندهشوا من كلام مريم!!!
خالد قال ل مريم انتي بتقولي اي واي السحر الاسود دي اصلا ؟؟
وفين بئر الظلام ده ؟؟
مريم ردت عليه وقالت لهمش لا يمكنني ان اقول شيئا اخر واختفت مره اخري. ..
بدأ الرجل الذي كان يظهر ويختفي من قبل بدأ يظهر ويختفي مره اخري وكأنه يريد ان يلفت انتباههم ،،
ثم ظهر اليهم وقالوا اليه من انت ؟؟
قال لهم ؟؟؟؟.