روايه انت نصيبي وقسمتي الفصل السابع عشر بقلم إسراء جمال
روايه انت نصيبي وقسمتي الفصل السابع عشر بقلم إسراء جمال
روايه انت نصيبي وقسمتي
الفصل السابع عشر
بقلم إسراء جمال
انت نصيبى وقسمتى/البارت السابع عشر
بعد مرور اسبووع اتى اليوم الموعود اليوم التى ساتزف فية اميرة الى عادل
ذالك الشخص البغيض بالنسبالها الذى حكم عليها القدر ان تتزوجة وهى ليس تحبة ولى حتى تستلطفة ولاكن هذا حكم القدر وهى سترضى بة لكى تسعد واليديها
كانت تجلس شاردة الذهن بفستانها الابيض الذى ذادها جمالا فوق جمالها وتفكر فى حياتها القادمة كيف ستكون هل سياتى يوم وتحب ذاك العادل الذى تبغضة وتبغض امة ايضا الذى لم ترى منها من يوم خطبتها الى المعاملة الجافة والكلام السخيف
هل سياتى اليوم الذى تتقبلة وتتقبل العيش معوة ومع ولدتة
هل ستكون سعيدة بجوارة هل ستقدر ان تسعدة او تعاملة معاملة الازوج
كل ذالك الافكار تدور فى راسها وتلمع عينها بدموعها
دخلت عليها ولدتها
ميررو يالى ياحببتى عريسك مستنيكى برة
اميرة وهى تمسح دمعة فرة هاربة من عينها
حاضر ياماما جاية اهو
الام وهى تقترب منها وتاخذها بين احضانها وتربط على ظهرها بحنو
حاسة بيكى ياقلب امك و عارفة انك هتتجوزية عشان خاطر ابوكى و عارفة ان احمد لسة معلم جواكى
بس لازم تدى نفسك فرصة تقربى من عادل وتحبية ولازم تديه هو كمان فرصة يقرب منك وبلاش تعاملية معاملة جافة مهما كان الراجل بيزهق بسرعة ومش هيستحمل كتير فاحاولى عشان خاطرى تديلة فرصة وتدى لنفسك
اميرة وهى تنهار من البكاء على كتف ولدتها
ااااه ياامى حاسة بنار ف قلبى حاسة انى رايحة جهنم مش رايحة فرحى
مش دة اليوم الى كنت بتمناه طول عمري ولا دة الاحساس الى كان نفسي احسو ونا مع جوزى
الام بالم على حال ابنتها عشان خاطرى بطلى تعملى ف نفسك كدة وبلاش عياط فى عروسة بردو تعمل فى نفسها كدة تطلعى برة للحيزبون حماتك بمنظرك دة ازاى
اميرة ببسمة حزينة بس متفكرنيش ياماما ياساتر من دى ولية
الام بضحك طب
يلا يلا قومى اظبطلك المكياج عشان الراجل والمعازيم الى برة دول .
************************************
مبروك ياميرو
اميرة بلامبالاة شكرا الله يبارك فيك
عادل ببسمة تعرفى انا اسعد واحد ف العالم دة كلو انهاردة
اميرة ببرود اشمعنا
عادة بسعادة عشان جنبى ومعايا اجمل بنت ف الكون
اميرة ببرود لا ياشيخ
عادل اه والله تعرفى انى بحبك من زمان اووى
وكان نفسى تكونى مراتى وربنا حققلى حلمى الحمدلله
اميرة ف نفسها اشمعنا انا حلمى ماتحققش
طيب ياسيدى الحمدلله
وفجاة قطعت حديثهم ام عادل
مش يلا بقا ياعادل تاخد عروستك ونروح
اميرة بنفعال اية ياخد عروستة ويروح دى لسة بدرى ولسة الفرح مخلصش
ام عادل بستفزاز انا قولت نروح مش تروح
وبعدين فرح اية ياحسرة هو دة فرح عملتى الى فدماغك وخليتية على الديق ف بيتكم ومخلتنيش اعرف افرح بابنى بفرح كبير ونكدتى عليا
اميرة بنزعاج نعم اية نروح دى وانتى هتروحى. معانا بيتنا ولا اية ان شاء الله
وبعدين انا عاجبنى الفرح الديق دة لو مكنش عاجبكم ماكنتوش وافقتو وكنا فضيناها سيرة
ام عادل شوف يا عادل قلة ادبها وبجاحتها بتزعقلى وتعلى صوتها عليا وانت قاعد
عادل بهدوء معلش ياماما حقك عليا
وانتى يااميرة متتكلمش مع امى بالشكل دة تانى لو سمحتى
اميرة بنزعاج وانت مش شايهفها بتقول اية ولا اتطرشيت
عادل بنرفزة اميرة كفاية كدة ويلا خلينا نروح
اميرة وهى تنهض وتذهب عنهم مش ماشية
وراحت عند امها ووقفت
ام عادل عاجبك ياسبع البرمبة الى المحروسة بتعملة فينا
عادل لا طبعا مش عاجبنى وهعلمها الادب على الى عملتو دة
انا رايح لابوها عشان يفض الليلة ونروح
************************************
يلا يااميرة مع جوزك نطق بها الاب بعد ما قال له عادل ماحدث ولاكن باالعكس ان اميرة هى من بدات وتطاولت عليه وعلى ولدتة
اميرة وهى تتشبث بوالدتها
لا موش عاوزة اروح معاهم ياماما عااااا الولية دى بتفضل تستفزنى بكلامها وكمان عاوزة تروح معانا البيت
الاب وهو ينظر لها بغضب اميييرة احترمى نفسك واتكلمى عن حماتك كويس
ويلا مع جوزك وبلاش دلع
اميرة بدموع وهى تنظر لولدتها ماما قوليلو يخلينى
الام بحنو مينفعش ياحببتى تفضلى هنا خلاص عادل بقا جوزك ولازم تروحى معاه
وهو كويس مش هياذيكى
ثم نظرت لعادل واردفت برجاء خلى بالك منها ياعادل واوعدنى انك مش هتنزعلها
عادل وهو ينظر لها ببتسامة صفرا اوعدك ياطنط اميرة ف عنيا
ثم وجهه نظرو لاميرة واردف بخبث مش يلا بقا ياميرو الناس بدات تتفرج علينا
اميرة وهى تنظر لولدتها برجاء
الام وهى تحتضنها روحى ياحببتى وماتخفيش ربنا يسعدك ويهدى سرك
************************************ببعد مدة وصلا العروسان الى الشقة الخاصة بهم
والتحقت بهم الحيزبون ام عادل
اميرة بنزعاج وهى تدخل الشقة ودى اية جابها معانا بقا ان شاء الله هى مش عندها شقتها
عادل بعصبية وهو يجذبها من زراعيها بعنف بقولك اية يابت انتى انا سكتلك كتيررر اوووى وهاودتك كتير اووى ولحد كدة وخلاص
امى هتقعد معانا هنا وهى ست البيت وانتى خدامتها
واى تطااول عليها منك هقطع خبرك انتى فاهمة ثم القاها بعنف ع الاريكة
يلا غوورى غيرى هدومك وجهزيلى نفسك يا حلوة
اميرة بصدمة انت انت انت بتقول اية الى انا سمعتو دة حقيقى
ام عادل بشماتة وهى تنظر لها ايوة يا عين امك حقيقى هو انتى فاكرة انو هيبدى مراتو عن امو تبقى بتحلمى
وسابتها ودخلت اوضتها .
***********************************
لو قربت منى هموتك انت فاهم
عادل بضحك ورينى كدة هتموتينى ازاى
اميرة ببكاء ارجوك ابعد عنى متقربليش
عادل بغل مستحيل مستحيل لازم اكسرو زى ماكسرنى
اميرة بعدم فهم وبكاء حرام عليك انا عملتلك اية عشان تعمل فيا كدة حرام عليك اوعى سبنى
عادل وهو يقترب منها اكثر مش انتى الى عملتى بس حبيب القلب الى عمل وسرق منى اكتر انسانة حبتها ف حياتى واتجوزها
اميرة ببكاء وانا مالى حرام عليك سبنى اووعى متقربليش اوووعى
عادل وهو يجذبة الية مالك ازاى انتى مش حبيبتو ولسة بيحبك اكسر قلبو ازاى غير بيكى
ثم انهال عليها وخذا منها مااراد تحت صرخاتها المستغيثة .