رواية موسى الفصل الحادي عشر بقلم فريده الحلواني
رواية موسى البارت الحادي عشر بقلم فريده الحلواني
روايه موسى
الفصل الحادي عشر
بقلم فريده الحلواني
وما العشق إلا جنون! مقولة دائما ما نسمعها ولكن هل عاشها أحدنا يوما؟!
كي تستقيم العلاقة يجب أن يكون طرفها يمثل العقل كي يستطيع كبح جموح القلب ولكن ماذا إذا غيب العقل أيضا؟!
فتح الباب بغتة ظنًا منه أنه سيمسك بها وهي تفعل لك الفعل القميء ولكنه تصنم مكانه حينما هجمت عليه متعلقة في عنقه تمطره بقبلات ولهة وهي تقول من بينها: وحشتني يا موسى, مش هقدر اتحمل بعدك اكتر من كده.. ارحمني
لم يكن هجومها على جسده الذي استجاب لها في الحال بل كان هجوما ضاريا على قلبه الذي اشتاقها بشدة!
حاول إيجاد العقل كي يمنع حاله من التهامها ولكن أين عقله وقلبه أصبح يؤلمه من شدة خفقانه؟!
لف ذراعيه حولها بقوة ثم قال بنبرة ملأها الضعف والاحتياج: مش هينفع.. احنا اتفقنا
والشيطانة العاشقة التقطت استسلامه بسهولة رغم مقاومته الواهنة فكوبت وجهه بعشق خالص ثم قالت: ادي اتفقنا اجازه انهارده.. مش هقدر ابعد.. محتاجه حبيبي.. ارجووك
هل يرفض ترجيها وهو من بداخله أضعاف ما تشعر هي به؟! لااااا.. لن يتحمل, لا يجد ذرة مقاومة بداخله
حينما بدأ بضربها أول ضربة بحزامه الجلدي وداخله ينوي الإكمال عليها بساديته التي اعتاد عليها وجدها ترتمي فوق صدره تبكي وتترجاه ألا يفعلها اليوم.. اليوم فقط كن حبيبا حنونا وبعدها قل ماذا شعرت!
وموسى لأول مرة في حياته يشفق على أحد بل ويكره ساديته التي جعلت حبيبته تتألم.. فقبّلها باعتذار وترك ساديته تماما.
ضمها بعشق ثم قال بصدق: اول مره فحياتي اكون مع وحده من غير ما افرمها من الضرب.. مش عارف ازاي بس مبسوط
رفعت راسها كي تنظر له ثم قالت بحكمة: عشان اول مره تكون مع حبيبتك.. قلبك الي كان معايا مش جسمك.. قلبك مهنش عليه يخليك تضربني, انا بحبك يا موسى.. بعشقك ومش قادرة ابعد عنك
موسى: والله العظيم يا بت وانا كمان.. انا مبقتش قادر اشوف غيرك.. حتي في عز شغلي الي عايز دماغ صاحيه بلاقي نفسي بفكر فيكي واضحك على نفسي بعد ما اكتشف ان الصغنن الشقي قدر يوقع موسى.. ابقى هاين عليا اسيب كل الي ف ايدي واجيلك جري.. ببقى عايز افضل اقولك بحبك وبس.. مكنتش عارف ان الكلمه دي حلوه اوي كده.. بحس قلبي بيتنفض لما بقولها او بتخيل اني بقولهالك
لا تسعها الدنيا الآن من فرحتها قالت له بجنون كعادتها: طب مش بتجيلي ليه وقت اما تحب؟ انا ديما مستنياك.. هو لازم انا الي ابدا وانا الي اتحايل عليك؟!
قال: يا حبيبي مش كده.. احنا اتفقنا ان انا العقل وانتي القلب؟ عشان اقدر اتحكم في جنانك واقدر الجمه
شهد: طب وليه كل ده؟ هو انت بتتسلى بيا؟ ماحنا مسيرنا لبعض يبقى ايه بقى!
قرص وجنتها بغيظ وقال: يابت اتهدي.. انا مش عايز نستمر ف ده عشان غلط وعشان الأمور متفلتش مننا
شهد: طب انت لقيت حل؟ فكرت يعني هنعمل ايه وامتى؟
زفر بهم ثم قال: انتي امتحاناتك فاضل عليها شهر.. بعدها باسبوع فرح السيد وحياه.. نخلص من ده كله ونفجر القنبله والي يحصل يحصل
نظرت له بقلق ثم قالت: طب افرض رفضو؟ اكتر حد خايفه منه امي..
موسى: امك اصلا حاسه ان في حاجه بينا
شهد برعب: عرفت ازاي؟
موسى: يا بت انا مش تلميذ.. بصتها ليا وتلقيح الكلام خلاني فهمت
شهد : طب هتعمل معاها ايه؟ هتقدر تقنعها يعني؟!
موسى بتجبر: انا مش هقنع حد ولا هاخد راي حد ...
نظرت له بعدم فهم فأكمل: انا هقول الي هيحصل.. انا هتجوز شهد مش فارق معايا بقى مين يوافق ولا يعترض.. المهم ان الي عايزه هعمله وبس
***
وقد كان.. انتهت اختبارات نهاية العام وتم تجهيز حفل زفاف كبير داخل الحارة حضره القاصي والداني وقدموا فيه كل ما لذ وطاب من مأكولات وفاكهة ولم تخلوا طاولة من المواد المخدرة التي توزع كنوع من الترحاب بالضيوف كما اعتادوا
وقفت النساء والفتيات في أحد الأركان تشاهد الرجال والشباب وهم يتراقصون بالأسلحة البيضاء وكان أكثرهم لفتا للانتباه هو الزعيم ناهيك عن وسامته إلا أن مظهره الرجولي وهو يرفع يده التي تمسك بسيف كبير للأعلى ويلوح به باحترافية وكأنه جزء من ذراعه.. وقعت قلوب النساء ولهًا به وبدأن يتنافسن في لفت انتباهه والزعيم سابقا كان يتباهى بذلك بل يتفحصهم كي يختار من تعجبه وتكون رفيقة ليلته أما الآن لا يرى غير تلك الجنية الصغيرة والتي لم تزح عينيها عنه! عيناها اللتان تملأهما الغيرة عليه وتتوعد له بأشد العقاب.. يقابلها هو بأخرى عاشقة تغمز لها في الخفاء وتعدها ألف وعد, أننا في يوم سنكون نحن مَن يتلقى التهاني لزواجنا.
لم تقوَ على تحمل كل هذا فنظرت له بمعنى: سأصعد إلى الأعلى
رد عليها بنظرة رافضة مفادها: إياكِ أن تفعليها
حقا غيرتها جعلتها عمياء فلم تهتم بتحذيراته بل انتلقت وسط الجموع متجهة نحو بنايتها وبداخلها يقين أنه سيلحق بها.. هكذا أخبرها قلبها, وقلبها لم يكذب يوما عليها فقد اشتد غضبه منها ولكنه لم يقوَ على خذلانها, تسحب بهدوء وبمجرد أن وصل للبناية صعد الدرج جريا
صرخ بها بغضب حقيقي بمجرد أن وقف أمامها: انتي اجنيتي صح؟ دلعتك بزياده انا! بس هعرف اعدلك تاني يا شهد
صرخت به في المقابل: اعمل الي عايز تعمل.. ان شالله تموتي نظرت له ثم أكملت بغيرة حارقة: فرحان بلمة النسوان حواليك عمال ترقص وتتباهه وهم هيكلوك بعنيهم.. حكمت عليا متحركش من مكاني ولا ارقص مع البنات.. جبتلي فستان امي متلبسهوش وحطيت جزمه فبوقي ولبسته, كل ده و اقول يا بت حقه بيغير عليكي.. اايه انت حقك ابرد نار قلبك وانا مش من حقي اغير عليك؟
ضربت صدرها بقبضتها بقوة وهي تكمل بدموع أحرقته هو قبلها: قلبي قايد نااار مالغيره يا موسى.. هاين عليا اخد السيف من ايدك واطير رقابيهم.. حس بيا يا جدع بقى انا اصلا تعبانه وواقفه بالعافيه
اقترب منها سريعا ضاما إياها بقوة وهو يقول: سلامه قلبك ما الوجع يا قلب موسى.. حقك عليا يا بت بس ده فرح اخويا واختي مينفعش اقعد زي الاغراب
ردت عليه بوهن: مقولتش كده.. بس متفضلش كل شويه ترقص مش لازم يعني
رفعها وهو يضمها بقوة أكبر ويقول: خلاص.. مش هرقص تاني معرفش انك هتزعلي وربنا, خلاص يا بت بقى
لم يتلقَّ منها ردا حاول إبعادها برفق كي يراضيها ظنا منه أنها لا تريد الرد عليه ولكن انقبض قلبه بقوة حينما وجد رأسها يترنح دون اتزان.. صرخ برعب لأول مرة يشعر به: مالك يا بت؟ خلاص متزعليش.. انتي عامله كده ليه اانطقي؟
فتحت عينيها بصعوبة وهي تقول بهمس قتله: الحقني.. بمووت
وفقط.. فقدت وعيها بين يديه فالحال.. صرخ باسمها بعينين دامعتين.. لا يعلم لِمَ قلبه أنبأه أن القادم ليس بهين.. حبيبته ضاعت وهي بين يديه!
حينما وصل لتلك الفكرة لم يتقبلها عقله ولا قلبه حتى.. مددها فوق الأرض وظل يلطم خديها بجنون وهو يقول بهستيريا: بت فووقي متعمليش فيا كده.. طب مش هنزل, مش هكمل الفرح, طب ههده على دماغ صحابه بس قوومي
لم يتلقَّ منها ردا مما زاده رعبا ودون ذرة تفكير كان يحملها وينطلق بها نحو الأسفل.. هرول بها وسط الحشود دون أن يهتم بما سيقال عنهما ولم يهتم بتلك الصرخات المتسائلة التي خرجت من أفواه عائلته بكاملها.. حتى لم ينتظر أحدا بل كان في بضع لحظات يجلسها فوق ساقه بعد أن جلس فوق مقعد القيادة داخل سيارته وانطلق بها بسرعة جنونية وغشيت عينيه الدموع رعبا عليها فمسحها بقوة كي يرى الطريق..
نظر لها سريعا ثم قال بتوسل عاشق لن يقوى على الفراق: متسبنيش يا شهد.. مش هقدر اعيش من غيرك يا صغنن
ماذا سيحدث يا تري
سنري
متنساش ان الروايه موجوده في قناه التليجرام
والواتساب
للانضمام لجروب الواتساب
(اضغط هنا)
يمكنك للانضمام لقناه التليجرام
1/ ( اضغط هنا)
و للانضمام علي جروب الفيس بوك
1/ ( انضمام )
👆👆👆👆
📚 لقراءه الفصل الثاني من هنا ♡♡♡
꧂ الفصل الثاني عشر ꧁
✍️ لقراءه رواية موسي الجزء الاول كامل اضغط هنا👇
👈روايه موسي الجزء الاول كامله👉
انتظرووووني
بقلمي / فريده الحلواني