📁 آخر الأخبار

روايه القلعه المهجوره بقلم عبدالرحمن عليوه

روايه ه القلعه المهجوره الفصل الاول الجزءالاول  بقلم عبدالرحمن عليوه

روايه القلعه المهجوره بقلم عبدالرحمن عليوه


روايه القلعه المهجوره الفصل الاول الجزءالاول بقلم عبدالرحمن عليوه

روايه القلعه المهجوره

 الفصل الاول

 الجزءالاول

  بقلم عبدالرحمن عليوه



القلعة المهجورة 

الفصل الاول ( اكتشاف الماضي)

في قلب قلعه مهجوره يسكن بها التاريخ والاسرار..

تجمع شباب مغامرين باحثين عن كنوز واخبار....

دخلوا إلى القلعه المرعبه بعيون جريئه وعيون لامعه..

يستكشفون عن ممراتها الملتوية ويصعدون ابراجها العاليه..

في كل زاويه وجدوا حكايه مرعبه لم يخشوا الظلام ولم يهابوا الاشباح..


في قلب الغابة المظلمه حيث تتشابك الاشجار وتداخل الاغصان وتسكن بها الاشباح والارواح تقع قلعه مهجورة تشهد على مده زمنيه مرت ،كانت القلعة التي كانت يوما ما للعظمة والفخر والجمال لكنها الان مجرد هيكل عظمي تسكنه الاشباح والارواح و تقف الان صامته اسوارها متصدعة ونوافذها محطمه يقال ان من يدخلها لا يعود ابدا وان بها كنوزا تقلب الحياه تنتظر من يجرؤ على المغامرة .


كانت القلعة تدل على الجمال وكانت من الروائع لكن الان اصبحت مهجورة كانت القلعة تحتوي على الاسرار الكثيرة بداخلها كانت تحتوي على الغاز كثيره متشابكة وفي ليله مظلمه قرر اربعه اصدقاء استكشاف هذه القلعة ومعرفه ما تخبيه من الاسرار وهم احمد ومحمود وعلي وخالد الشباب الذين عرضوا حياتهم للخطر كل هذا لاستكشاف الماضي القلعة كانت مشهوره باساطيرها المرعبة والارواح الشريرة التي تسكن بها 


وكانوا يعلمون ان دخولها خطر ولم يعلموا انهم يخرجوا احياء ام اموات. قرروا الدخول الى القلعه المهجوره وصلوا الى القلعه عند المساء عندما وصلوا الى القلعه بدأت الشمس تغيب كانت القلعه تبدو مخيفه في الظلام حيث كانت نوافذها المكسوره تنظر اليهم بعيون فارغه والأبواب المخيفه تصدر صوتا مخيفا مع كل نسمه هواء .


 قال احمد لاصدقائه عندما رأي منظر القلعه:


قالهم يلا بينا نرجع انا خايف .


محمود رد عليه قال له خايف من ايه ؟؟


قال له خايف ندخل جوه منطلعش تاني 


ويا تري هنعيش ولا هنموت ؟؟


يا تري هنطلع منها تاني ولا هنعيش باقي عمرنا فيها ده لو عشنا اصلا؟؟


خالد زعق في احمد قاله انت بتقول اي احنا زي ما بدأنا الطريق من بدايته مع بعض هنكمل الطريق لنهايته مع بعض ومحدش فينا هيموت يا احمد .


وعلي قال ل احمد قاله صلي على النبي ياحمد ومتخافش احنا رجاله مش بنخاف ومش عايزك تقول الكلام ده تاني .


 احمد اعتذر منهم.


وقالهم يلا بينا نكمل مشوارنا ، 


دخلوا الشباب القلعه بحذر يحملون المصابيح لتضيء الطريق لهم كان الظلام دامسا في الداخل وكان الغبار والاتربه تغطي كل شيء . وفي لحظه دخولهم غلق باب القلعه بقوه . 


واحمد لما كان خايف في الاول دلوقتي هو اللي بيقوي زمايله وبيقول لهم ما حدش يخاف كل حاجه هتمشي زي ما احنا مظبطين ....


خالد قالهم كله يصلي على النبي ونقرأ الفاتحه يلا ....


 بداوا مغامرتهم في استكشاف الغرف والقاعات ولكنهم لم يجدوا شيئا سوى الاثاث المكسور والعناكب التي تنسج خيوطا في كل مكان ..


وعندما وصلوا الى الطابق العلوي من القلعه 


سمعوا اصواتا غريبه كانت هناك همسات وضحكات وخطوات خفيفه تمشي مقتربه منهم...


مهما كانوا أقوياء الا انهم شعروا بالخوف 


ومع كل ذلك ظلوا يقوون بعضهم البعض 


علي قال مش عايز حد يخاف احنا كلنا رجاله قالهم احنا اربعه متخلوش الخوف يبقي خامس بينا ، 


قرروا مواصلتهم للطريق ولكن وجدوا انفسهم في غرفه كبيره كانت فيما يبدو غرفه الملك في الماضي كان في وسط الغرفه عرش كبير وكان هناك هيكل عظمي يجلس عليه كان هذا العرش يجلس عليه الهيكل العظمي ويحمل سيفا في يده وكان فوق راسه تاجا من الذهب ....


محمود قالهم هو ده الملك..


خالد رد عليه وقال ايوه هو ده الملك 


احمد سال طيب هو لي الهيكل العظمي بتاعه قاعد هنا 


ضحك كل من علي ومحمود وخالد وقالوله ي غبي انت محسسنا ان احنا كنا قاعدين في القلعه هههههههه 


اقترب كلا من احمد وعلي وخالد ومحمود من العرش الذي يجلس عليه الهيكل العظمي 


وفجأأأأه ........


سمعوا صوتا مخيفا يقول من انتم وماذا تفعلون في قلعتي.....


كان الصوت مخيفاااااا للغايه ،


نظروا حولهم ولكنهم لم يروا احدا كان الصوت صادرا من الهيكل العظمي نفسه 


ارتجف الشباب من الخوف ولكنهم لم يستسلموا.....


اخرج محمود سيفه وقاله احنا هنا لاستكشاف ماضي القلعه ،  


ضحك الهيكل العظمي.....


وقال لن تخرجوا من هنا احياء .....


 بدأ محمود بالهجوم بالسيف على الهيكل العظمي ولكن الهيكل العظمي ضربه ضربه اسقطته على الارض واغمي عليه وصار ينذف الدماء....


 خالد لم يمتلك اعصابه وصرخ في وجه الهيكل بصوت عالي قاله انت مجنوووون اي الي انت عملته ده....


غضب الهيكل العظمي غضبا شديدا..


وعندها ظهرت الاشباح والارواح تحاوطهم من كل مكان وكانوا ينظرون اليهم بعين النارررر ......


احمد بصوت عاااالي....


انتوا مش هتقدرواااا عليناااا احنا اقوي منكم 


بدأ الشباب في محاربتهم ولكن الاشباح كانوا اكثر قوه من الشباب...


كان الواحد منهم يملك قوه بقوه الاربعه الشباب ويمكن اكثر ،،،،، 


بدأوا في محاربتهم لاكن تغلب عليهم الاشباح وهاجموهم اكثر بدأوا يغيبوا عن الوعي واحد ورا التاني لقد غابوا عن الوعي وظلوا ينذفوا من الدماء......


وبعد مرور ساعات من الوقت فاق محمود ولقي نفسه في غرفه مظلمه مغلقه بحائط وليس باب ونظر بجانبه ثم لقي اصدقائه غائبون عن الوعي بدأ يعرج ويحاول أن يفوقهم قالهم قوموا احنا هنكمل مش هنموت لسه بدررري


وهما مش هيقدروا علينا فاق احمد ثم على ثم خالد ....


احمد قالهم انتوا كويسين ؟؟


قالولوا ايوه ي حبيبي احنا كويسين وهنكمل..


قاموا بأحضان بعض.... 


علي قالهم ي جماعة احنا هنخرج ازاي من القلعه دي....


احمد قاله مش لما نخرج من الاوضه الي ملهاش اول من اخر دي الاول ...


خالد قالهم احنا هنخرج من هنا وهنقضي علي الاشباح كمان بس لازم نحط ايدينا في ايدين بعض ومنخافش ولا نيأس احنا هنكمل الطريق زي ما بدأناه.


محمود قالهم طيب احنا لازم نلاقي حل للخروج من الاوضه دي الاول...


كانت الغرفه مغلقه بحائط ضخم وليس مغلقه بباب ،،، احمد راح عند الحيطه الي مقفوله عليهم دي وقعد يخبط فيها 


علي ضحك ههههههه وقاله هو انت هتقدر تكسر الحيطه دي ي احمد ،، ثم ضحكوا جميعا ،، 


رغم كل المصائب التي وضعوا انفسهم بها إلا انهم يضحكون دائما ولا يسمحون للخوف او الحزن يدخل بينهم ،،، 


خالد قالهم يلا كلنا لازم نفكر وندور علي حل نخرج بيه من هنا احنا مش هنقضي بقيه حياتنا هنا.. 


احمد قال ايوه لازم كلنا ندور على حل 


محمود قال توكلنا على الله ،،،، 


بدأوا يبحثون عن اي مخرج لإنقاذ حياتهم بدأوا يبحثون هنا وهناك في كل مكان وظلوا لهذا الوقت ساعات طويلة...


احمد تعب وقعد وكلهم تعبوا وقعدوا على الارض .....


محمود قالهم انا جعان ي جماعة بطني فضيت 


كلهم قعدوا يضحكوا ههههههه وقالوا ل محمود تاكل اي شوف عاايز اكل اي ونجبلك هههههه 


محمود بضحك عايز اكل لحمه وعايز بسبوسه 


احمد بضحك الله يرحم زمان ايام ما كنت بتاكل العيش حاف هههههههه 


ضحكوا جميعا وقاموا بالبحث عن اي مخرج مره اخري... لكن الحال تبقي كما هو ولم يجدوا اي مخرج ،،، 


بدأ التعب يظهر على وجوههم واجسادهم


وبدأ كل واحد يكتب وصيته كانوا يظنون انها النهايه 


لكن حدث شيء ادهشهم ؟؟؟؟؟

تعليقات