روايه انت نصيبي وقسمتي الفصل الخامس بقلم إسراء جمال
روايه انت نصيبي وقسمتي الفصل الخامس بقلم إسراء جمال
روايه انت نصيبي وقسمتي
الفصل الخامس
بقلم إسراء جمال
انت نصيبى وقسمتى /البارت الخامس
(ف الجامعة عند احمد)
احمد لاصحابة يا جماعة باذن الله فرح اخويا حسام يوم الخميس وطبعا كلكم مش محتاجين عزومة
معتصم بفرحة اشطا بقا فرح وبوفية وهنهيص
احمد بضحك طول عمرك طفس
رامى بضحك الف مبروك يا احمد عبالك انت بقا يا كبير
احمد تسلملى يارامى
معتز المهم الفرح دة فى موزز ولا هيقى ناشف
احمد بضحك كل المزز اللى ف الفرح تحت امرك ياقلبى ماعدا وحدة بس اوعى تقرب نحيتها هقتلك ها انت فاهمنى يسطا
وفجائة جات ساندى وقالت بدلع هاى ياشابا
معتصم بغمزة ل احمد اوعا يا عم رميو
احمد هاى ياساندى
ساندى بدلع عرفت ان فرح اخوك يوم الخميس وعازم الدفعة كلها ياترا انا من ضمن المعزومين ولا لاء
احمد بااحراج طبعا ياساندى تنورى وبداخلة ينفى هذا
عن ازنكم يا جماعة عشان مروح
ساندى بندفاع انا ممكن اوصلك ف سكتى انا كمان مروحة
احمد ببرود سكتك غير سكتى ياساندى وبعدين انا رايح اجيب حببتى من مدرستها
ساندى بسخرية ها هى الامورة لسة ف كيجى ولا اية
احمد بسخرية لا ف الجامعة بس تصارفاتها تصرفات اطفال عن ازنك وتركها ورحل
***************************
مالك يا احمد شكلك مضايق لية
احمد ها لا ابدا ياميرو مفيش
اميرة امال مالك من ساعة ماخرجت من المدرسة ومشينا وانت ساكت
احمد ببسمة ابدا والله ياحببتى انا بس بفكر ف موضوع ارتباطنا نفسى بقا ياميرو اخطبك رسمى ودبلتى تنور ف ايدك
اميرة بحب وانا كمان والله ياحبيبى نفسى اوى بس معلش اصبر كلها السنادى وتخلص والسنة الجاية وتاخد الجيش واكون انا ف تانية جامعة ونقدر نتخطب رسمى
احمد يااااه لسة سنتين دة حل صعب اوووى وبعدين انا مش قادر ابعد عنك ومشوفكيش بسبب حظر التجوال اللى ابوكى عاملة علينا دة نفسى اشوفك براحتى واخرج معاكى براحتى زى الاول مش سرقة زى دلوقتى
اميرة ببسمة معلش يحبيبى ما احنا بنتكلم فون وبنشوف بعض ديما ولا انت ناسى انى بلكونتك قصاد بلكونتى
احمد بغمزة عبال مالم البلكونتين ع بعض يارب
اميرة بكثوف احمد اتلم
**********************
ياغادة ياحببتى ما بابا وماما موضبين الشقة وزى الفل وانتى وباباكى ومامتك قولتو دى حلوة اية بس اللى غير رايك كدة قبل الفرح ب اربع ايام
غادة ب انفعال انا حرة ياسيدى اوضة النوم دى مش عجبانى ولازم تتغير يااما مافيش جواز وكمان بلاط المطبخ اوفر اوى ومش شيك
حسام بهدوء طيب اهدى بس يا غادة ياحببتى وقوليلى بسب مقنع يخلينى اقلب حال الشقة واغير فيها قبل الفرح ب اربع ايام
غادة بنرفزة انا قولت الى عندى لو مشعاجبك يبقا بلاها من الجوازة دى
حسام لام غادة طيب احضرينا انتى ياطنط هو ينفع اللى غادة بتعملو دة
ام غادة بابتسامة صفرا والله بنتى اللى عاوزة يتعمل دى شقتها وهى اللى هتعيش فيها انا مليش دعوة
حسام بهدوء تمام انا ماشى وهبلغك بقرارى لما ارجع البيت سلام وتركهم ورحل .
الام جدعة يابت خليكى كدة مسيطرة اوووى تتنازلى عن اى حاجة انتى عاوزاها ليسوق فيها
الاب بغضب وهو يااتى من الداخل استريحتى كدة انتى وبنتك وعملتو اللى ف دماغكم والله خسارة فيكى الرجل دة خليكى ماشية وراى كلام امك لحد مضيعك وتركهم ودخل غرفتة
الام بتوسوسة سيبك منو بكرة تقولى امى هى الصح .
**********************
ف بيت حسام
جنان اية اللى انت بتقولة دة ياحسام
حسام والله يا بابا اللى سمعتة قالتلى يااغير الحاجات اللى مش عاجباها يااما تلغى الفرح
الام بتمصمصت شفايف ياعينى عليك وعلى بختك المايل يبنى دة جوازة الشوم والندامة
الاب اسكتى يام حسام خلينا نشوف حل للموضوع دة اتصلى ب ابوها يابنى
حسام حاضر ياحج ورفع موبيلة وهم بمحادثة والد غادة
ثوانى واتاه الرد الو ازيك ياعمى
والد غادة اهلا ازيك يا حسام يابنى
حسام تمام الحمد الله بابا كان عاوزك ف موضوع ياعمى
والد غادة ماشى يابنى ادهونى
حسام اهو معاك اهو واعطى والدة تلفون
والد حسام ازيك ياحج ابراهيم عامل اية
ابراهيم والد غادة الحمد لله ياحج حسين بخير
والد حسام بجدية شوفت عمايل غادة ياحج بقا يصح بعد ماحددنا الفرح ورتبنا كل حاجة تعمل كدة عشان حاجة هايفة بلاط اية اللى يتغير واوضة نوم اية اللى ترجع ويتعمل بدالها وحدة جديدة دة عشان الحاجات دى تتعمل محتاجالها ع الاقل شهرين والواد نازل اجازة شهر ومسافر يعنى يسافر سنة كمان عشان البلاط واوضة النوم دة كلام ناس عاقلين ياحج وحتى الحجة امها مقوية قلبها
ابراهيم بخز من تصرفات ابنتة الطائشة وزوجتة حقك عليا يا حج حسين متشلش هم الفرح ف معادة و مفيش حاجة من دى هتحصل
وبلغ اسفى لحسام ولست ام حسام
الحج حسين متقولش كدة يا حج ابراهيم انت مقامك عالى عندنا عشان كدة كلمناك والله لوما انت ابو غادة وانا عارفك راجل حقانى و عارف ربنا انا كنت قولت لابنى بلاها الجوازة دى وفضناها سيرة بس عشان انت راجل محترم احنا مش هنعمل كدة ونجبلك الكلام من اهل الحتة
الحج ابراهيم بمتنان تشكر يا ابن الاصول وزى ما قولتلك الفرح ف معادة و مفيش حاجة هتتغير.
********************************
اية اللى انت بتقولة دة يا راجل انت
انت اذاى تتفق معاهم مع تنفيذ الفرح من غير مينفذو لبنتك اللى هى عوزاه
ابراهيم بعصبية اخرصى ياوش الفقر ياجلابت المصايب انتى عاوزة تفضحينى ياولية انتى فاكرة انك هتلوى دراعهم حسام كان هيفشكل الجوزاة يابوز الاخص بسببك وكل دة بسبب طريقتك ع الشقة من يوم مارحنا شوفنها وانتى عمالة تزنى ع دماغ المخبولة بنتك دى اوضة النوم موضة قديمة دى السفرة لونها وحش دة الحمام ديق دة المطبخ بلاطة وحش اية ياولية مش عاجبك حاجة خالص لازم كلو يبقى ع مزاجك
هتفرحى لما جوازت بنتك تتفركش قبل فرحها ب اربع ايام والناس تمسك سيرتها زى البانة فبوقهم
غادة بندفاع لا لا لا يا بابا انا مش عاوزة الجوازة تبوظ ارجوك
الاب يبقى تحطى جزمة ف بؤك وتسمعى كلامى انا ومتسلميش راسك لاابليس الواقف جمك دة
فرحك الخميس الجاى ودة اخر كلام وتركهم مذهولين وترك المنزل بااكملة .
************************************
#انت_نصيبى_وقسمتى
#اسراء_جمال